تعقیب برجام در وین و نیویورک

ر شرایطی که محمد‌جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، روز سه‌شنبه برای اولین بار پس از اجرایی شدن برجام با هدف پیگیری حسن اجرای برجام با همتای آمریکایی خود در نیویورک دیدار کرد، عباس عراقچی، از اعضای برجسته تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای نیز دیروز صبح با هدفی مشابه در وین، با هلگا اشمید، معاون هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا ملاقات کرد. قرار بود ظریف دیروز نیز برای بار دوم با کری دیدار کند. همزمان مقامات بلندپایه ایران به رای اخیر دیوان عالی آمریکا به‌شدت اعتراض کردند.

برخی «نگرانی‌ها و ابهامات» درباره اجرای برجام از سوی گروه 1+5 به‌ویژه آمریکا موجب شد تا وزرای خارجه ایران و ایالات‌متحده آمریکا، سه‌شنبه گذشته نخستین دیدار خود پس از اجرایی شدن برجام را در حاشیه اجلاس بین‌المللی تغییرات آب و هوایی در نیویورک انجام دهند. محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران که روز دوشنبه برای شرکت در اجلاس بین‌المللی تغییرات آب و هوایی در مقر سازمان ملل وارد نیویورک شده بود، عصر سه شنبه(به وقت محلی) با جان کری، همتای آمریکایی خود دیدار و دو طرف درباره‌ «نحوه درست» اجرای برنامه جامع اقدام مشترک ( برجام) و «برخی نگرانی‌ها» در مورد اجرایی نشدن تعهدات 1+5 با مانع‌تراشی آمریکا رایزنی کردند.

این دیدار که دو تا سه ساعت به طول انجامید پشت درهای بسته در یکی از اتاق‌های جنبی شورای امنیت سازمان ملل صورت گرفت. این اولین دیدار وزیران خارجه ایران و آمریکا پس از اجرایی شدن برجام طی سه ماه گذشته است که در چارچوب توافق برگزار می‌شود. همچنین قرار بود شب گذشته نیز دو طرف دیداری در همین چارچوب داشته باشند. وزیر امور خارجه ایران پس از این دیدار به خبرنگاران گفت: «محور اصلی این گفت‌وگوها نحوه درست اجرای برجام به‌طوری بود که طرفین به ویژه مردم ایران بتوانند به منافعی که طبق این توافق حق‌شان است، دست یابند.» در عین حال ظریف پس از دیدار با کری در مصاحبه با روزنامه نیویورک‌تایمز، اعلام کرد: «ایران خواستار پیوستن به نظام مالی آمریکا نیست.» به گزارش «ایرنا» و به نقل از این روزنامه، ظریف اشاراتی مبنی بر اینكه ایران در حال حاضر خواستار دستیابی به نظام مالی آمریكا به‌عنوان بخشی از توافق هسته‌ای است را رد كرد و در عین حال گفت که مقام‌های آمریكایی باید در تضمین دهی به كشورهای دیگر درخصوص امكان تجارت در ایران بدون پذیرش خطر مجازات از سوی آمریكا، «بسیار فعالانه تر» عمل كنند.وزیر امور خارجه آمریکا نیز پس از دیدار با ظریف در توییتر خود نوشت: «ملاقات من با ظریف در نیویورک فرصت خوبی برای بحث درباره تعهدات ما در برجام بود.» به گزارش خبرگزاری رویترز کری پس از این دیدار همچنین گفت: «ما توافق کردیم تا در راستای حصول اطمینان از اجرای دقیق توافق هسته‌ای براساس آنچه مدنظر بود، همکاری کنیم و اینکه تمام طرف‌های این توافق از منافعی که قرار بوده در صورت اجرای (برجام) کسب کنند، بهره‌مند شوند.» به گزارش «ایسنا» وزیران خارجه دو کشور پیش از آغاز مذاکرات خود برای مدت کوتاهی در مقابل رسانه‌های حاضر در محل حضور یافتند و با یکدیگر دست دادند اما نکته قابل توجه و غیرمرسوم در سطوح دیپلماتیک به اشتباه ایستادن دو وزیر مقابل پرچم‌های خود بود که این موضوع به شدت مورد توجه شبکه‌های مجازی و رسانه‌ها قرار گرفت.دیدار اخیر ظریف و کری، در شرایطی انجام گرفت که ایران نسبت به اجرایی نشدن برخی از تعهدات مهم طرف مقابل به‌ویژه آمریکا به‌طور عملی «انتقادات جدی» به دولت و مسوولان آمریکایی وارد کرده است. پیش از این ولی‌الله سیف، رئیس کل‌بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اخیرا در نشستی در آمریکا نسبت به عملی نشدن لغو و رفع تحریم‌ها و ایجاد مانع در مقابل آن از سوی آمریکا انتقاد کرده بود. در همین راستا جان کری، در آخرین اظهارنظر خود گفته است که از قبل رفع تحریم‌ها تنها 55 میلیارد دلار عاید ایران می‌شده است که از این مقدار تاکنون 3 میلیارد دلار به دست ایران رسیده است. پس از این سخنان وزیر خارجه آمریکا، جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور با تاکید بر اینکه ایران به تمام الزامات خود در برجام عمل کرده است، گفت: «به تلاش‌هایمان برای اطلاع رسانی درباره روند رفع تحریم‌ها در جهان ادامه خواهیم داد.» او با اشاره به اظهارات کری گفت: «از همان ابتدا درباره وجوه نقدی که قرار بود در دسترس ایران قرار گیرد، اغراق شده است. ما از ماه‌ها پیش گفتیم که رقم آن 100 یا 150 (میلیارد دلار) نخواهد بود بلکه 50 تا 55 ( میلیارد دلار) است.» همزمان آلن ایر، سخنگوی فارسی زبان وزارت امور خارجه آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری ترند تاکید کرد که واشنگتن مانع از دسترسی ایران به دارایی‌هایش نمی‌شود و ایران به تمام دارایی‌های آزاد شده خود دسترسی دارد.

 

 

سومین نشست مشترک برجام

همچنین در ادامه پیگیری‌ها درباره اجرای درست برجام، سیدعباس عراقچی، معاون حقوقی و امور بین‌الملل وزارت امور خارجه ایران و رئیس ستاد پیگیری برجام روز پنج شنبه برای شرکت در سومین نشست مشترک برجام وارد وین پایتخت اتریش شد و روز جمعه پس از دیدار دوجانبه عراقچی و هلگا اشمید معاونان ظریف و موگرینی، نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور مدیران و معاونان سیاسی کشورهای 1+5 و ایران در هتل کوبورگ وین آغاز شد.

 

 

سخنان سیف ناهمسو نبود

از سوی دیگر عراقچی در وین در گفت‌وگویی با «ایرنا» درباره اظهارات اخیر رئیس كل بانك مركزی و اینکه آیا این سخنان ناهمسو با دولت نبوده است، گفت: «آقای سیف در واشنگتن در حقیقت تلاش برای پیشبرد دیپلماسی بانكی داشتند و به نظر من در صحبت‌های ایشان هیچ ناهمسویی به چشم نمی‌خورد.» او با بیان اینکه در معاملات بانكی گشایش‌های بسیار بزرگی حاصل شده است، افزود: «البته هنوز مشكلاتی هم وجود دارد كه در تلاش برای رفع آنها هستیم. این گشایش‌ها شامل ایجاد روابط كارگزاری، روابط بانكی، گشایش اعتبار ال سی، باز شدن سوئیفت و... می‌شود كه تا این زمان صورت گرفته است.»

منبع : دنیای اقتصاد